احادیث
احادیث
 
روش زندگی براساس احادیث وشعر

بـرتـرى قـرآن

رسول خدا صلي الله عليه و آلهفرمود: بـرترى قـرآن بر سـاير سخـنها هـمانند برترى خدا بر مخـلوقات اوسـت.

 
پرینت احادیث

احتـرام قـرآن

 

رسـول اكرم صلي الله عليه و آلهفرمود: قـرآن جز خـدا بهترين و برترين چيـزهاست، كسى كه احـترام قـرآن را نـگهدارد به خدا احـترام كرده است، و كسـى كه حـرمت قـرآن را نـگه ندارد نسبت به خدا بى‏حرمتى كرده اسـت، احـترام به قـرآن در پيشـگاه الهى هـمانند احتـرام پـدر بر فـرزند اسـت.

 
پرینت احادیث

رمـز جاودانگى قــرآن

 

امام هشتم عليه ‏السلام از امام كاظم عليه ‏السلام نقل مى‏كند كه فرمود: مردى از امـام صادق عليه ‏السلامپـرسيد چگونه است كه قـرآن هـر چه خـوانده و منتشـر مى‏شـود جز بر تازگى و طـراوتش افـزوده نمى‏شـود؟ امام صـادق عليه ‏السلام فرمود: زيرا خـداوند آنرا براى زمان و مردم خـاصى قرار نـداده اسـت، بنـابراين در هر عصـرى نو، پيـش هر ملتى تا روز قيـامت تازه و شـاداب اسـت.

 
پرینت احادیث

رهـبرى قـرآن

 

پيامبر گرامى اسلام صلي الله عليه و آله فرمود: بر شما باد قرآن، پس آنرا رهبر و پيشواى خود قرار دهيد، زيرا آن، سخن پروردگار جهانيان است. از طرف اوست و بسوى او برمى‏گردد، بنابراين به متشابهات آنها هم ايمان آوريد و از ضرب المثلهاى آن پند گيريد.

 
پرینت احادیث

محتواى قـرآن

 

امام على عليه ‏السلام فرمود: تـاريخ گـذشتگان و آيـندگان و بـرنامه زنـدگى شـما در قـرآن اسـت.

 
پرینت احادیث

شـفاى قـرآن

 

پيامبر بزرگوار صلي الله عليه و آله فرمود: بر شما باد به قرآن، چون قرآن، شفاى سودمند، و داروى پربركت است و نگهبان كسى است كه به آن چنگ مى‏زند، و نجاتبخش كسى است كه از آن پيروى كند.

 
پرینت احادیث

نـور قـرآن

 

امام حسن مجتبى عليه ‏السلام فرمود: در اين قـرآن چراغـهاى روشـن (هـدايت) و داروى شـفابخش دلهـاست.

 
پرینت احادیث

مـيزان بـودن قــرآن

 

رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: اى مردم آنچه از من براى شما نقل مى‏شود چنانچه هماهنگ با قرآن بود بدانيد گفتار من است و اگر مخالف با محتواى قرآن بود گفته من نيست.

 
پرینت احادیث

بخش دوّم:

حاملان قرآن و مسئوليت آنان

شرافت قرآنيان

 

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آلهفرمود: قرآنيان و شب‏زنده داران، بزرگواران امّت من هستند.

 
پرینت احادیث

حامـل قـرآن

 

پيامبر خدا صلي الله عليه و آلهفرمود: حامل و حافظ قرآن پرچمدار اسلام است، كسى كه او را احترام كند خدا را گرامى‏داشته است، كسى كه به او اهانت كند مورد لعن و نفرين خدا خواهد بود.

 
پرینت احادیث

مقـام قـرآن دانـان

 

پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود: قرآنيان بالاترين مقام انسانى بعد از پيامبران و فرستادگان الهى را دارند، پس حقوق آنان را كم ندانيد، زيرا در پيشگاه الهى داراى منزلتى هستند.

 
پرینت احادیث

حاملان و آموزگاران قرآن

 

رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: حاملان قرآن همان آموزگاران سخن خدا و دربركنندگان نور خدايند، كسى كه آنان را دوست بدارد، خدا را دوست داشته و كسى كه نسبت به آنان دشمنى كند با خدا دشمنى كرده است.

 
پرینت احادیث

مسئوليت قـرآن خـوان

 

رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: اى جامعه قرآن خوانان! در مورد آنچه از قرآن خداوند بر دوش شما نهاده تقواى الهى را پيشه كنيد، زيرا من و شما مسئوليم، من مسئول ابلاغ رسالتم و از شما در باره آنچه از كتاب خدا و سنّت من داريد سؤال خواهد شد.

 
پرینت احادیث

قـرآن و وظائف ما

 

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: قرآن و شگفتيهاى قرآن و مفاهيم آن را بياموزيد. مفاهيم قرآن همان واجبات و حدود آن است، زيرا قرآن برپنج وجه نازل شده است: حلال و حرام و محكم و متشابه و ضرب‏المثلها، به حلال قرآن عمل كنيد، و حرام را رها كنيد، به محكمات عمل كنيد و متشابه آن را واگذاريد و از ضرب المثلها پند گيريد.

 
پرینت احادیث

قرآن براى عمل

 

پيامبر خدا صلى ‏الله‏ عليه ‏و ‏آله فرمود: كسى كه قرآن را بياموزد و به آن عمل نكند و دنيا دوستى و زينت آن را بر قرآن ترجيح دهد سزاوار خشم خداوند است، و در رديف يهود و نصارى قرار خواهد داشت كه كتاب خدا را پشت سر انداختند.

 
پرینت احادیث

قاريان و اميران

 

امام صادق عليه ‏السلام به نقل از پدرانش فرمود: دو گروهند كه اگر اصلاح بشوند امّت من اصلاح خواهند شد و چنانچه فاسد شوند امت را فاسد خواهند كرد: حاكمان و قاريان قرآن.

 
پرینت احادیث

قرائت بـدون عـمل

 

رسول خدا صلى ‏الله‏ عليه ‏و ‏آله فرمود: كسى كه قرآن بخواند و به آن عمل نكند خداوند او را روز قيامت كور محشور خواهد كرد.

 
پرینت احادیث

قـرائت قـرآن و گناه

 

پيامبر اكرم صلى ‏الله‏ عليه ‏و ‏آله فرمود: كسى كه قرآن بخواند و بعد حرام بخورد و بنوشد يا محبّت و زينت دنيا را بر آن برترى دهد مستوجب خشم الهى مى‏شود مگر اينكه توبه كند، و اگر بدون توبه بميرد، روز قيامت قرآن با او به محاجّه برمى‏خيزد و تا او را محكوم نكند دست برنمى‏دارد.

 
پرینت احادیث

بخش سوّم:

آمـوزش قــرآن

آمـوزش قـرآن

 

پيامبر اكرم صلى ‏الله‏ عليه ‏و ‏آله فرمود: بهترين شما كسى است كه قرآن آموزد و آن را آموزش دهد.

 
پرینت احادیث

ارزش آموزش قــرآن

 

امام صادق عليه ‏السلام فرمود: اگر كسى از قرآن يك حرف بياموزد، خداوند براى او ده حسنه مى‏نويسد، و ده گناه از او مى‏بخشد، و ده درجه او را بالا مى‏برد، فرمود: نمى‏گويم، در مقابل هر آيه، بلكه در مقابل هر حرفى مانند «باء» يا «تا» يا همانند آنها.

 
پرینت احادیث

ثمرات يادگيرى قــرآن

 

پيامبر اكرم صلى ‏الله‏ عليه ‏و ‏آله فرمود: اگر خواستار زندگى سـعادتمندان، و مـرگ شهيدان و نجات روز محـشر، و سـايه در روز قـيامت و هـدايت در روز گـمراهى هستيد پس قـرآن بياموزيد، زيرا آن گفـته خـداى مهربان و ايمنى از شيـطان و موجب برترى و وزنه خوبـيهاى شـما است.

 
پرینت احادیث

فهم قرآن همراه آمـوزش

 

حضرت على عليه ‏السلام فرمود: قـرآن را بيـاموزيد كه نيـكوترين گفـتار است، و در آن دانـا و آگاه شـويد كه بـهار دلهـاست و از نور آن شـفا بخواهيد، كه شـفا بخـش دلهـاست، آن را خـوب بخوانيد چون مفيدترين قصّـه‏هاسـت.

 
پرینت احادیث

مؤمن و آموزش قــرآن

 

امام صادق عليه ‏السلام فرمود: شايسته است كه انسانِ مؤمن نميرد تا قرآن را بياموزد يا در حال آموزش آن باشد.

 
پرینت احادیث

بخش چهارم:

قـرائت قـرآن

روخوانى قـرآن

 

رسول خدا صلى ‏الله‏ عليه ‏و ‏آله فرمود: برترين عبادت امّت من روخوانى قرآن است.

 
پرینت احادیث

فضيلت قـرائت قــرآن

 

رسول خدا صلى ‏الله‏ عليه ‏و ‏آله فرمود: اى سلمان! بر تو باد خواندن قرآن، زيرا قرآن خواندن كفّاره گناهان و سپرى در مقابل آتش و بازدارنده از عذاب است.

 
پرینت احادیث

روزى پنجاه آيه

 

امـام صـادق عليه ‏السلام فرمود: قـرآن، عـهدنامه خدا به بنـدگان اوست، پس شايسته است مســلمان در عـهدنـامـه‏اش بـنگرد، و روزى پنـجـاه آيـه از آن بخـواند.

 
پرینت احادیث

انس با قـرآن در جـوانى

 

امـام صـادق عليه ‏السلام فرمود: مؤمـنى كه در جـوانى قـرآن بخـوانـد، قـرآن با گـوشت و خـون او مـخــلوط مـى‏شــود، و خــدا او را بــا ســفيـران بـزرگـوار و نيـكوكار قـرار مـى‏دهـد و روز قيـامت قـرآن مـدافـع اوسـت.

 
پرینت احادیث

رمضان بهار قـرآن

 

امام باقر عليه ‏السلام فرمود: هـر چيـزى بـهارى دارد و بـهار قـرآن مـاه مـبارك رمـضـان اسـت.

 
پرینت احادیث

قــرآن در ماه رمضان

 

رسول خدا صلى ‏الله‏ عليه ‏و ‏آله فرمود: كسى كه در ماه مبارك رمضان يك آيه قرآن بخواند پاداش او همانند كسى است كه قرآن را در ماههاى ديگر ختم كرده است.

 
پرینت احادیث

خانه و قرآن

 

پيامبر خدا صلى ‏الله‏ عليه ‏و ‏آله فرمود: خانه‏اى كه در آن قرآن خوانده شود فرشتگان وارد آن مى‏شوند، و شيطانها از آن دور مى‏شوند، و اهل آن در آسايش قرار مى‏گيرند و به خير و بركت آن خانه افزوده مى‏شود و از بديها و آفات آن خانه كاسته مى‏شود. و خانه‏اى كه در آن قرآن نخوانند، محلّ حضور شياطين و دورى فرشتگان مى‏شود و بر اهلش تنگ مى‏شود و شرّش بسيار و خيرش اندك خواهد شد.

 
پرینت احادیث

نورانيت خانه و قــرآن

 

امام صادق عليه ‏السلام فرمود: خانه‏اى را كه مسلمانى در آن است و قرآن تلاوت مى‏كند اهل آسمان آنرا مى‏بينند همانگونه كه مردم دنيا ستاره نورانى را در آسمان مى‏بينند.

 
پرینت احادیث

گـوش دادن به قـرآن

علی مولا: علی(ع): روز غدیر: چند حدیث در رابطه با عید غدیر: چند حدیث از حضرت فاطمه(س): چند حدیث از حضرت فاطمه(س): پیامبر اکرم(ص)می فرمایند: یاعلی: امام صادق علیه السلام : حضرت زهرا سلام الله علیها : ...... چند حدیث زیبا3: چند حدیث زیبا2: چند حدیث زیبا1: چند حدیث زیبا: ده حدیث منتخب از امام هادی النقی(ع):
تمامی حقوق مطالب برای احادیث محفوظ می باشد